Jak uszczesliwiac klientow
Jesli jestes wlascicielem firmy, to juz wiesz, ze uszczesliwianie klienta nalezy do twoich zadan - uszczesliwianie klientow wiedzie do uszczesliwiania samego siebie :-) Im szczesliwszy twoj klient tym bardziej parwdopodobne. ze wroci do ciebie w przyszlosci, zeby znowu cos kupic i powie innym zeby robili to samo. No i oczywiscie im szczesliwszy klient tym czesciej kupuje i tym wiekszej liczbie osob o tobie mowi. A ty zarabiasz wiecej i masz mniej stresu :-)
Niektorym wydaje sie, ze nie warto sobie zawracac glowy tym uszczesliwianiem - ot wystarczy zwykla obsluga. Zwykla obsluga nie wystarcza. Musisz byc konkurencyjny, a o wiele taniej jest byc konkurencyjnym pod wzgledem obslugi niz np. pod wzgledem cen. Wykorzystaj wiec to. Na szczescie wcale nie jest tak trudno uszczesliwiac klienta jesli sie pamieta o tym co klient chce, a czego nie chce. Wczesniej na przykladzie Wal-Martu pisalam o znaczeniu tak drobnych rzeczy jak serdeczne powitanie przy drzwiach i lizaki dla dzieci, no i przede wszystkim pozytywne nastawienie. Wlasciciwie to wystarczy tylko po prostu pamietac o tym, zeby STARAC sie o to by klienta uszczesliwiac.
Trzeba tez zdawac sobie sprawe z tego co klienta uszczesliwia a co nie. Niby to proste, ale jednak tyle osob nie zdaje sobie z tego sprawy. Prace nadeslane przez uczestnikow turnieju udowadniaja, ze zbyt wielu wlascicieli firm nie zdaje sobie sprawy z tego na co klienci naprawde zwracaja uwage a na co nie.
Oto lista rzeczy, ktore klientow nie uszczesliwiaja w zadnym stopniu (mimo tego, ze firmy wydaja czesto ogromne pieniadze na reklame, zeby klientom wlasnie o tym powiedziec):
- klient nie dba o to ile lat twoja firma istnieje
- klient nie dba o to ilu masz klientow albo KTO jest twoim klientem
- klient nie dba o to jakie masz wyksztalcenie i co potrafisz
- klient nie dba o to jak eleganckie sa twoje broszury
- klient nie dba o to ile ciebie cos kosztuje
Koncentruj sie na tym, zeby powiedziec klientom o tym co jest dla klienta istotne. A o co klient zatem DBA? Jak swojego klienta mozesz uszczesliwic?
- klient chce, zeby to co sprzedajesz dobrze funkcjonowalo
- klient chce, zeby to dzialalo szybciej, sprawniej, jesli mozliwe to od zaraz
- klient chce zeby to do nich samo przyszlo albo zeby bylo sprawnie dostarczone
- klient takze chce, zeby to kosztowalo mniej, nawet jesli jest to cos juz niedrogie
- klient chce, zeby to bylo dostosowane do jego wlasnych indywidualnych potrzeb
- klient chcialby miec to co rozwiazuje jego problemy nawet zanim zdaje sobie sprawe, ze to jest mu potrzebne
- klient chce, zeby tp bylo gotowe do uzycia - zlozone, zainstalowane, bez zadnych skomplikowanych instrukcji - zeby nie wymagalo od niego dodatkowego glowkowania, bo ma wystarczajaco glowkowania na codzien
- klient chce, zeby to dzialalo bez zarzutu, o wiele lepiej niz sie spodziewal
- klient chce miec poczucie bezpieczenstwa, ze jak to co kupil nie bedzie dzialac albo mu sie nie spodoba, to moze to zwrocic bez problemu
- klient chce miec poczucie satysfakcji, ze jest naprawde ceniony za to ze kupuje
Kiedy ustalasz swoja konkurencyjna przewage, koncentruj sie na tym co uszczesliwia klienta - nie na tym, co sprawia wrazenie na tobie. Na ogol to co ogromnie wazne dla ciebie, klienta ani ziebi ani grzeje.
1 Komentarze:
Klient musi czuc zainteresowanie.
Czy wiecie, ze najczestsza przyczyna odejscia klientow z biur rachunkowych i kancelarii doradcow podatkowych jest brak zainteresowania klientem. Wyniki badan mowia, ze az 68% kientow jako powod odejscia wskazuje zaniedbywanie jego potrzeb. Na dalszych miejscach sa; ignorowanie zazalen - 14%, nizsze ceny u konkurencji - 9%, atrakcyjniejsza oferta konkurencji 5%, przeprowadzka klienta - 3%. Czy mozecie sie podzielic jak to jest w innych branzach ?
Elzbieta Kaminska
Prześlij komentarz
<< Strona Glowna Blogu