SukcesTwojejFirmy.com

Na tych stronach czytasz tylko stare zapisy - ten blog zostal przeniesiony ostatnio na strony SukcesTwojejFirmy.com.

UWAGA! Ten blog zostal przeniesiony!
Kliknij tutaj i odwiedz nowy blog >>>

niedziela, października 30, 2005

Inwestowanie w reklame

Jestem laureatka konkursu na najlepszy biznesplan. Mam 20 lat i od pazdziernika otwieram swoja pierwsza firme. Bedzie to dzialalnosc uslugowa kompleksowosc uslug dla domu sprzatanie, opiekunki do dzieci. Chcialabym zadac jedno bardzo wazne pytanie, ktore mnie nurtuje a osoby ktore pytalam nie umieja precyzyjnie odpowiedziec.
Czy na poczatek musze zainwestowac w reklame?
Czy ma to byc jakas ostra reklama czy wchodzic powoli?
Czy duzo w nia srodkow zainwestowac?
Przede wszystkim ogromnie ci gratuluje startowania z wlasna i firma w tak mlodym wieku. I jeszcze bardziej ci gratuluje przygotowania biznesplanu. Zaliczasz sie do nielicznych, ktorzy wystarczajaco serio traktuja rozwoj swojej firmy - a to juz bardzo duzo!

Musze przyznac, ze twoj email mnie troche zaniepokoil. No bo jesli plan jest w miare sensowny, to wlasnie zaklada takie podstawowe rzeczy jak sposob zdobywania klientow i wydatki zwiazane z marketingiem. Obawiam sie, ze przyznano ci nagrode za plan, ktoremu brakuje albo rak albo nog, albo przynajmniej jednej nogi albo reki (ciekawi mnie, jakie byly kryteria wyboru - moze reszta planow byla i bez rak i bez nog, wybacz tez zart :-).

Od czegos trzeba jednak zaczac i samo to, ze ujelas na papierze chocby czesc zalozen swojej firmy, bardzo dobrze swiadczy o twoich szansach na sukces. Poki co spiesze wiec z moimi w miare precyzyjnymi odpowiedziami na twoje pytania:

Czy na poczatek musze zainwestowac w reklame?
Zakladam, ze jako "reklama" rozumiesz nie tylko ogloszenie prasowe albo radiowe, ale caly wachlarz poczynan ktore maja na celu przyciagniecie do ciebie potencjalnych klientow.

Absolutnie, pozytywnie MUSISZ zainwestowac w to pieniadze, bo z pustego nawet i krol Salomon nie potrafil nalac. Gdzie i jak i za ile sie masz reklamowac to juz zalezy od tego co masz w swoim planie. W jaki sposob potencjalni klienci sie o tobie i twojej firmie dowiedza? Jak wszystko inne to tez trzeba zaplanowac (i ujac w planie). Podstawowe pytania, na ktore musisz znac odpowiedz to: kim sa moi potencjalni klienci? (grupa docelowa) Jakie maja problemy? Kto jest moja konkurencja? Czy moge dotrzec do kloientow bez kostownej reklamy w prasie? W jaki sposob moge ich przyciagnac do siebie? Jakie metody wygladaja na najbardziej obiecujace?

Mowiac krotko - odpowiedz na to pytanie w oparciu o woj biznesplan. Stworzylas go po to, zeby ci oswietlal droge - nikt nie jest w stanie ci tutaj inteligentnie pomoc bez znajomosci twoich planow.

Czy ma to byc jakas ostra reklama czy wchodzic powoli?
To tez zalezy od tego co masz w planie. Czy chcesz stac sie przebojem miasta i siegnac po spory procent istniejacego rynku? Jakie masz zasoby finansowe? Jakie masz moce przerobowe? Czy potrzbujesz zdobyc w ciagu miesiacu stu klientow czy tylko pieciu, albo dziesieciu?

Jesli juz trzeba sie reklamowac, to JAK sie reklamowac zalezy od tego ilu nowych klientow potrzebujesz i jaka jest wartosc twojego przecietnego klienta (tzn. ile na tym kliencie zarobisz w ciagu roku, dwoch, trzech lat. Te dane pozwola ci precyzyjnie wyliczyc ile warto wydac na pozyskanie nowego klienta (w tym wlasnie ile wydac na reklame) a ile nie warto.

Nie wiem co masz na mysli piszac "ostra reklama" - jedno jest jednak pewne. Jesli juz to ostroznie i powoli. Reklama to najprostszy sposob na to, zeby sie pozbyc ciezko zarobionych pieniedzy nie otrzymujac nic w zamian. Ogromnie latwo tutaj o kosztowne pomylki. Nie licz tutaj na specow od reklamy - wiekszosc z nich nie potrafilaby sprzedac wody na pustyni. Zaczynaj od malych ogloszen i sledz wyniki. Dopiero kiedy stworzysz formule na reklame, ktora sie sprawdza, mozesz isc szybciej i zainwestowac wiecej.

Czy duzo w nia srodkow zainwestowac?
Zawsze jak najmniej! Jak najmniej, ale zeby jednak przyciagac potencjalnych klientow, bo celem reklamy jest wlasnie to przyciaganie zainteresowanych.

To tez zalezy od twoich planow i od twoich zasobow. "Duzo" to pojecie plynne. Nie ma regul choc niektorzy doradzaja 10% albo 15% od obrotow - ja sie z tym nie zgadzam, bo wszystko zalezy od tego co chcesz osiagnac i na co cie naprawde stac.

Bardziej precyzyjne odpowiedzi na swoje pytania znajdziesz studiujac swoj wlasny biznesplan. To wlasnie w tym celu ten plan stworzylas! Przeciez nie po to, zeby wygrac nagrode - prawda?