Im wiecej klientow tym lepiej?
Zrobilam tutaj, w czasie konferencji w Orlando, sondaz wsrod znajomych na temat mitow o biznesie. I wszyscy zgodzili sie, ze ten mit o ktorym wlasnie pisze dzisiaj, to jeden z czolowych ....
Mit o biznesie #2 - Im wiecej klientow tym lepiej
Moze ci bedzie trudno w to uwierzyc, ze wielle firm musialo zamknac drzwi plajtujac, bo mialy wlasnie zbyt wielu klientow! Moim zdaniem to chyba najsmutniejszy powod plajty... A zdarza sie to zarowno wsrod tych, ktorzy oferuja produkty, jak i wsrod tych ktorzy sprzedaja uslugi.
Ale niestety zdarza sie to dosc czesto, kiedy produkcja nie nadaza za popytem, ktory mozna stworzyc marketingiem - albo calkiem niechcacy po prostu wypelniajac istniejaca luke na rynku. Taki wielki popyt wyglada na poczatku jak istne blogoslawienstwo, po prostu manna z nieba, az tu nagle wszystko zaczyna pekac w szwach.
Kiedy jest duzy popyt i firma nie nadaza z tym by zaspokoic potrzeby klientow, zaczynaja sie powazne problemy. Wplywa to bardzo negatywnie na wizerunek firmy podwazajac zaufanie klientow, ktorzy teraz podejrzewaja, ze cos w firmie szwankuju i boja sie zamawiac.
Mimo tego wielkiego popytu zamowien jest wiec coraz mniej.
Na dodatek klienci, ktorzy musza czekac zbyt dlugo na to, by ich zamowienie zostalo sfinalizowane sa niezadowoleni. Jest wiec malo prawdopodobne, ze wroca, zeby kupic cos w przyszlosci, na pewno niekomu firmy nie poleca, nawet wrecz przeciwnie - odradzaja zakupy innym. Czesto nawet decyduja sie na to, by wycofac sie z transakcji.
To nie wszystko. Inna firma moze wykorzystac to zwiekszone zapotrzebowanie na dany produkt/usluge i wejsc szybko na rynek z wiekszym kapitalem i z lepszym zapleczem. Bardzo latwo jest im zgarnac tych wszystkich potencjalnych klientow, ktorzy sie nie moga doczekac swojej kolejki.
Jesli nawet jestes w stanie zaspokoic wszystkie zamowienia, okaze sie teraz, ze tak wielu klientow wymaga takze o wiele wiecej czasu na obsluge po zakupie niz jestes w stanie temu poswiecic. Teoretycznie moglbys teraz to oddelegowac i zatrudnic dodatkowych pracownikow. Ale jesli nie masz sprawdzonego systemu zatrudniania, ktory zapewnia ci staly naplyw kompetentnych ludzi, tutaj tez czekaja cie ogromne niespodzianki ....
W miedzyczasie niezadowoleni klienci moga coraz czesciej reklamowac twoje produkty/uslugi, albo zazadac zwrotu oplat - czasami nawet moga zaskarzyc do sadu jesli przestoje spowodowane opoznieniami powoduja duze straty w ich wlasnych firmach.
W rezultacie szerzy sie fama, ze od tej firmy, ktora dopiero co oferowala taki super produkt za tak fantastycznie przystepna cene teraz.... nie warto juz w ogole kupowac.
Czasami nie jest az tak zle. czasami wzmozony popyt powoduje tylko, ze musisz odrzucac potencjalnych klientow, bo nie nadazasz - odsylasz ich wiec do konkurencji.
Przykladasz sie tym samym do ICH rozkwitu kosztem swojego marketingu!
Masz pytanie albo uwage, ktora sie chcesz podzielic? Kliknij ponizej i napisz. Jak zwykle, pytania i komentarze mile widziane!
4 Komentarze:
Istotnie , sytuacja kiedy firma nie nadąża z obsługą klientów bardzo często się zdarza (wydaje mi sięże często ma to miejsce gdy świadczy się usługi).Jak wybrnąć z takiej sytuacji ,nie narażając sie na pogorszenie reputacji ?
Agata
Mala firma - tutaj dochodzi jeszcze problem personelu. Nawet jesli jestes specjalista wysokiej klasy, gdy zamowien jest wiele, potrzeba wiecej personelu. A ten zazwyczaj kwalifikacjami nie moze sie szczycic.
Jaras
Odpowiedz dla Agaty:
Jak wybrnac? Usystematyzowac dzialalnosc jak najszybciej - zeby nie bylo w przyszlosci sytuacji z ktorych trzeba wybrnac. To wlasnie usystematyzowanie zapobiega tego typu problomem.
Wlasciciele firm na ogol odkladaja stworzenie systemu z dnia na dzien zajmujac sie sprawami biezacymi. Niestety - jak sobie poscielesz tak sie wyspisz.
Odpowiedz dla Jaras:
Mozna zdobyc personel z wysokimi kwlifikacjami - z cala pewnoscia mozna. Ale nie wtedy, kiedy wlasnie zwalilo ci sie znienacka duzo zamowien.
Tutaj tez, twoje powodzenie opera sie na tym by miec SYSTEM. Wszystko w twojej firmie powinno byc usystematyzowane - i wszystko DA sie usystematycowani - takze sposob przyciagania do siebie wysokiej klasy personel z odpowiednimi kwalifikacjami.
Stworzenie systemu jest kluczem do sukcesu malej firmy.
A jesli chodzo o ilosc klientow - w malej firmie lepiej jest miec MNIEJ klientow niz wiecej!
Prześlij komentarz
<< Strona Glowna Blogu