Mit bycia pierwszym
Sporo jest mitow o biznesie, ten mit bycia pierwszym jest jednym z najbardziej popularnych - ze niby wszystko zalezy od tego czy sie pospieszysz i cos zrobisz zanim zrobia to inni. Ach, zeby zycie moglo byc az tak proste. Oczywiscie nie jest. Z tym byciem pierwszym to troche bardziej skomplikowana sprawa. Komplikuje to przede wszystkim fakt, ze dla majej firmy bycie pierwszym jest na ogol kompletnie nieoplacalne. Bo o wiele trudniej jest przekonac klientow do tego, zeby kupili cos czego do tej pory nie kupowali (bardzo droga propozycja) niz zeby ich przekonac do tego, zeby kupowali od ciebie zamiast od konkurencji.
Pepsi Coli nie zaszkodzilo to, ze nie byli pierwsi. Zareczam cie, ze nie musisz sie martwic - nie musisz byc pierwszym. Bycie pierwszym nie jest przewaga. Wazniejsze jest zeby byc w czyms o wiele lepszym. W oczach klienta. Koniecznie pamietaj o tym co wazne dla klienta a co nie.
Prawdopodobnie ogladasz te strone poslugujac sie przegladarka IE. Malo kto dzis pamieta, ze pierwsza wersja tej przegladarki nie nalezala nawet do Microsoftu, tylko do innej firmy Spyglass, od ktorej MS mial licencje. Poza tym byla ona wowczas daleko daleko w tyle poza Netscape. Dzisiaj IE jest jednak dominujaca przegladarka uzywana przez okolo 80% internautow...
1 Komentarze:
Widzisz Wando bycie pierwszym wg mnie, to bardzo wazna sprawa. Zauwaz, ze wiele firm znalazlo sie na topie dzieki wlasnie tej zasadzie poniewaz przodujaca marka w kazdej niemal kategorii jest pierwsza, ktora przychodzi na mysl potencjalnemu klientowi.
- Hewlett Packard - pierwsi w sprzedazy drukarek laserowych i patrzac na ich statystyki sprzedazy - posiadaja ok 5% udzialu w rynku jesli chodzi o sprzedaz komputerow ale 45% jesli chodzi o drukarki laserowe
- IBM - sprzedaz komputerow osobistych - wprowadzili na rynek jako pierwsi ten produkt i sa gora
- Xerox - sukces w sprzedazy kopiarek
- Microsoft - oprogramowanie
- Heineken - najlepiej sprzedajace sie piwo europejskie w USA, po II Wojnie swiatowej to piwo jako pierwsze zaczeto importowac z Europy i dlatego tez to piwo jest na pierwszym miejscu wsrod piw importowanych z Europy. Na topie ze wszystkich 425 importowanych z Europy piw nie jest to, ktore najlepiej smakuje tylko wlasnie Heineken dlatego, ze byl pierwszy.
- Mc Donald's - siec fastfoodow
itp... itd...
Historia pokazuje nam, ze jednak pierwszenstwo ma tutaj ogromne znaczenie. Jednakze oczywiscie jesli nie jestesmy pierwsi nie powinnismy sie poddawac. Istnieje wiele praw rzadzacych marketingiem i zawsze mamy szanse na to by osiagnac sukces.
Mozecie zauwazyc, ze z dwoch poznanych blizniakow bardziej lubi sie tego, ktorego poznalismy w pierwszej kolejnosci. I z ciekawostek jeszcze kilka pytan:
- kto byl pierwszy na ksiezycu? - Neil Amstrag - kto drugi? ja nie wiem
- kto byl pierwszym prezydentem w USA? - George Washington - kto byl drugim? ciezko sobie przypomniec
- kto z polakow jako pierwszy byl w kosmosie? oczywiscie Hermaszewski, kto byl drugi? ....
- ja sam najlepiej lubie marke samochodow Audi poniewaz pierwszym zachodnim autem, ktore mialem bylo wlasnie Audi 80 - do dzisiaj czuje do tej marki duzy sentyment.
Zachecam do przeczytania ksiazki (dostepnej w ksiegarniach Internetowych) autorow: Al Ries oraz Jack Trout pt: "22 niezmienne prawa marketingu" ("The 22 Immutable Laws of Marketing") , autorzy w ksiazce opisuja nastepujace prawa:
1 Prawo pierwszenstwa - czyli to o ktorym mowimy - lepiej byc pierwszym niz lepszym
2 Prawo kategorii - czyli jesli nie mozesz byc pierwszy w danej kategorii sprobuj byc ustanowic nowa kategorie w ktorej bedziesz pierwszy
3 Prawo pierwszenstwa mysli - lepiej byc pierwszym w czyjejs swiadomosci niz pierwszym na rynku
4. Prawo percepcji - autor opisuje, ze marketing nie jest walka na wyroby tylko na percepcje
5. Prawo koncentracji - najwazniejsza sprawa w marketingu jest zawladniecie jakims wyrazem w swiadomosci klientow
6. Prawo wylacznosci - jeden wyraz nie moze w swiadomosci potencjalnego klienta kojarzyc sie z dwoma firmami
7. Prawo drabiny - stosowana strategia zalezy od szczebla, ktory zajmuje sie na drabinie
8. Prawo dwoch - w dlugim okresie na kazdym rynku scigaja sie tylko dwa "konie"
9. Prawo przeciwienstwa - jezeli zmierzamy do drugiego miejsca, to nasza strategie wyznacza ten, kto zajmuje pierwsze
10. Prawo podzialu - jedna kategoria z czasem ulega podzialowi przeksztalcajac sie w dwie lub wiecej
11. Prawo perspetywy - marketing przynosi dopiero wyniki w dluzszym okresie
12. Prawo rozszerzania asortymentu - istnieje nieodparte dazenie do coraz szerszego stosowania marki
13. Prawo rezygnacji - trzeba cos poswiecic zeby cos zdobyc
14. Prawo wlasciwosci - kazdej wlasciwosci odpowiada przeciwna, skuteczna wlasciwosc
15. Prawo szczerosci - potencjalny klient uznaje za zalete otwarte przyznanie sie do wady
16. Prawo jedynego rozwiazania - w kazdej sytuacji istnieje conajmniej trzy rozwiazania, ale tylko jedno rozwiazanie, przyniesie liczace sie wyniki
17. Prawo nieprzewidywalnosci - nie da sie przewidziec przyszlosci, chyba ze sie samemu opracuje plany konkurentow
18. Prwao sukcesu - sukces prowadzi czesto do arogancji - arogancja do kleski
19. Prawo niepowodzenia - nalezy oczekiwac niepowodzenia i godzic sie z nim
20. Prawo przesady - sytuacja czesto wyglada inaczej niz to przedstawia prasa
21. Prawo trendu - skutecznych programow nie tworzy sie na podstawie chwilowej metody, ale na podstawie trendu
22. Prawo zasobow - pomysl nie ruszy z miejsca bez dostatecznych zasobow finansowych
Patrzac na powyzsze prawa - Wanda do dyskusji poddala ostatnio na blogu conajmniej trzy z nich: "Prawo niepowodzenia" - czyli artykul na blogu "Przygotuj sie na najgorsze" z dnia 24 lutego . Nastepnie "Prawo zasobow" czyli - art na blogu z 27 lutego pt. "Pieniadze to nie problem" oraz ten dzisieszy temat czyli "Prawo pierwszenstwa" - patrzcie jak duzo rozmawiamy na tematy nad ktorymi wiele innych ludzi pracuje.
Chce poruszyc ostatnia kwestie z tego tematu - temat Pepsi-Coli. W artykule Wanda napisala: "Pepsi Coli nie zaszkodzilo to, ze nie byli pierwsi. Zareczam cie, ze nie musisz sie martwic - nie musisz byc pierwszym. Bycie pierwszym nie jest przewaga. Wazniejsze jest zeby byc w czyms o wiele lepszym. W oczach klienta. Koniecznie pamietaj o tym co wazne dla klienta a co nie."
Nie zgadzam sie z tym tak do konca - poniewaz na sukces sklada sie kilka z wielu czynnikow, ktore ogolnie tworza caly sukces. Czyli: wiara, doskonalosc, bycie pierwszym, obsluga klienta, nawiazywanie wiezi z klientem .... itp itd ... ale w wiekszosci przypadkow Bycie pierwszym czesto oznacza "Byc albo nie byc"
zeby byc o wiele lepszym w oczach klienta - klient musi o nas wiedziec, musi chciec skorzystac z naszych uslug czy kupic nasze produkty. Ale coz z tego, ze wiele jest lepszych piw od Heinekena importowanych z Europy, a to wlasnie Heineken odniosl sukces w sprzedazy. Coz z tego, ze najbezpieczniejszym autem jest Volvo, najbardziej prestizowym Mercedes, Linkoln czy Leksus jak ja i tak wole Audi. Z Pepsi-Cola rowniez jest ciekawa sprawa:
na rynku Amerykanskim dominuja 3 marki liczace sie w sprzedazy napojow typu cola:
- Coca Cola
- Pepsi Cola
- New Coke
Coca Cola odniosla najwiekszy sukces w sprzedazy poniewaz wlasnie byla pierwsza na rynku i stostuje swoja wlasna recepture napojow. Pepsi Cola - czyli concern Pepsico idzie prawie leb w leb z Coca-Cola jednakze firma ta odnotowuje sprzedaz nizsza o 10% niz Coca Cola. No i mamy jeszcze New Coce - produkt, ktory znalazl najlepsze uznanie w oczach klientow, posiada najlepszy smak - ale coz z tego.
"Coca-Cola Co. przeprowadzila 200 tys. testow smakowych, ktore udowodnily, ze New-Coke smakuje lepiej niz Pepsi Cola a Pepsi Cola smakuje lepiej niz Coca-Cola produkowana wg oryginalnej receptury, dzis nazywana Coca-Cola Classic. Ale kto wygrywa walke marketingowa? Napoj, ktory wg badan smakuje najlepiej New-Coke zajmuje trzecie miejsce. Napoj ktory mial najgorszy smak (z tych trzech) zajmuje pierwsze miejsce. Wierzy sie w to co sie chce wierzyc.Marketing napojow orzezwiajacych jest walka na percepcje, a nie walka na smak." - pisza autorzy w ksiazce 22 niezmienne prawa marketingu str. 37 i w zupelnosci sie z nimi zgadzam. Pepsi-Coli ogolnie sie udalo poniewaz skorzystala z wielu innych praw marketingu, ktore wymienilem powyzej.
W Polsce dodatkowo mozna zawuazyc, ze faktycznie w srod tych produktow obowiazuje obecnie "prawo dwoch" - obecnie scigaja sie tylko dwa konie - Coca-Cola i Pepsi-Cola.
Moze powiedzmy sobie tak: Bycie pierwszym - jest bardzo wazne, ale jednoczesnie nie bycie nim nie przekresla nas w osiagnieciu sukcesu.
Prześlij komentarz
<< Strona Glowna Blogu